Tips voor hardlopen in het buitenland

Op dit moment begeef ik me al meer dan een maand in Australië en ik heb er ook al vrij veel hardlooprondjes op zitten. Verder probeer ik altijd als ik op reis ga mijn hardloopschoenen mee te nemen om een rondje te kunnen rennen. Het lukt niet altijd (Kroatië; geen voetpad en minstens 35 graden, ook in de ochtend), maar als je je schoenen niet meeneemt komt het er sowieso niet van. Hardlopen in een ander land (of andere stad) zorgt dat je je direct voelt als een local, je ziet de plek op een hele andere manier dan normaal én als je maar kort in een stad bent is het een snelle manier om de highlights van die plek te zien. Dan nu een paar tips voor het hardlopen in het buitenland;

  1. Ken de verkeersregels

Dit klinkt een beetje droog, ik bedoel je bent aan het lopen op een voetpad, maar toch is het heel belangrijk. In veel landen hebben voetgangers geen voorrang. Hier in Australië hebben voetgangers echt geen enkel recht van spreken in het verkeer, je moet bij elke weg erg lang wachten tot je over kan steken, want ook geen een auto laat je uit vriendelijkheid voor gaan…Zorg er dus voor dat je in ieder geval weet wanneer je voorrang hebt als voetganger. En verder (nogal obvious maar toch) de kant van de weg; in linksrijdende landen loop je vanzelfsprekend op het voetpad ook aan de linkerkant.

  1. Denk aan je veiligheid

Denk aan verschillende aspecten van je veiligheid voordat je op pad gaat. In veel landen is er een stuk minder straatverlichting dan in Nederland, zorg dus dat je altijd goed zichtbaar bent als je in het donker gaat lopen (neon-gekleurde en reflecterende kleding en lampjes). Neem altijd je telefoon mee en het liefst ook wat lokaal geld, laat verder iemand anders weten dat je gaat hardlopen of ga samen met iemand (is ook gezellig). Het mooiste is als je ook een nummer in je telefoon hebt van iemand die jou in geval van nood op kan halen. En de laatste wat betreft veiligheid; dieren. Dit klinkt ook een beetje gek, maar ik ren hier vaak door de duinen en daar wonen ook minder gezellige vrienden, namelijk slangen! Houd er dus een beetje rekening mee wat voor dieren er leven in de omgeving waar je gaat lopen. Check je na een loopje in het bos goed op teken, let in vochtig warme gebieden op bloedzuigers. Het kan ook hele mooie ontmoetingen opleveren; ik heb herten gezien toen ik ’s ochtends vroeg in Italië ging hardlopen, en konijntjes en fazanten in de duinen op Terschelling.

  1. Hou rekening met je omgeving

Afhankelijk van je locatie; stippel een route uit. Als je in een veilige stad gaat hardlopen kan je prima zonder route de bonnefooi op. Maar als de stad bijvoorbeeld onveilige wijken heeft, of dat je in een onbekend bos gaat rennen, is het goed om eerst een idee te hebben van hoe je wilt lopen. Je kan zelfs van te voren samen met andere de route een keertje wandelen zodat je daarna wat makkelijker kan rennen in plaats van constant te moeten kijken waar je heen moet. Maak ook gebruik van je omgeving; ren in de duinen als je bij het strand woont, maak er een bootcamp van als je in een drukke stad zit, of zorg dat je een route uitstippelt langs alle highlights.

  1. Het weer

Pas je trainingen aan op het weer. Vooral als je niet heel lang in het buitenland bent hoef je echt niet je zwaarste interval-trainingen te doen als op vakantie bent. Draag een petje in de zomer om hoofdpijn te voorkomen, draag zonnebrand als het zonnig is, en maak je trainingen niet te zwaar bij hoge temperaturen. Het is al genoeg dat je gaat! Hetzelfde geldt voor kou; als het erg koud is probeer dan je trainingen kort (bevriezingsgevaar) en intensief te houden en doe je warming-up binnen zodat je niet met koude spieren in de vrieskou staat.

Ik hoop dat jullie hier iets aan het hebben, binnenkort zal ik ook nog een stukje schrijven over mijn persoonlijke ervaringen van het hardlopen in Australië!

Liefs,
Eva

Plaats een reactie